Jagtforeningens historie.

Den 25. januar 1929 blev jagtforeningen stiftet, under et møde for områdets jægere på Allerup Skovgaard, af Træskomand Anders Pibr Hansen, Allerup, Gdr. Villiam Sørensen, Thorup, Gdr. Vilhiem Hansen, Thorup, Bestyrer Morits Jørgensen, Thorupgaard, Gdr. Valdemar Hansen Allerup, Murer Peder Pedersen, Allerup, Fodermester Hans Pebr Pedersen Thorup, Knud Hans Sørgensen, Klappen og Gdr. Aksel Pedersen, Allerup Skovgaard.
Foreningens navn var dengang: Jagtforening for Allerup og Thorup sogn.

Foreningens formål var at fremskaffe og frede en så stor bestand af alsidig, jagt-bart vildt som foreningens generalforsamling finder passende.
Der skelnes dengang imellem A. medlemmer som er jægerne og B. medlemmer som var dem der ejede jagt arealerne og som ikke selv gik på jagt. B. medlemmerne skulle ikke betale kontingentet. A. medlemmer skulle betale kontigent efter hvor stort deres jagt areal var. Der blev betalt fra 2 kr til 28 kr pr. år.

Af foreningens opgaver var f.eks. Indkøb af: Vinterfodring, Fastsættelse af maksimal antal jagt-dage og nedlagt stk. vildt på de forskellige arealer, Fjernelse af strejfende katte og hunde, Helt eller delvis udrydning af uønskede arter, Udrydning af krager og rovvildt.

I løbet af jagtforeningens første år blev der nedlagt: 74 harer, 37 agerhøns, 41 fasaner, 11 ænder og 15 skovduer.

I 1930 blev foreningens første jagtgilde afholdt i Allerup Forsamlinghus. På menuen var der haresteg, alle 10 harer der gik til, var blevet skudt på fællesjagten.

Foreningen var allerede fra starten i 1929 medlem af Dansk Jagtforening, det nuværende Dansk jægerforbund.

I 1979 blev Birkum jagtforening indlemmet i foreningen, som samtidig skifter navn til Allerup, Thorup og Birkum jagtforening.

ALLERUP, THORUP OG BIRKUM JAGTFORENING • STAVKÆRVEJ 192 • 5220 ODENSE SØ • 27525264